Afkicken van de stijltang!

Ik besef net dat ik eigenlijk al een jaar en twee maanden een grote stap heb gezet in mijn leven. Een hele grote stap voor een vrouw in ieder geval. Ik heb namelijk sinds begin december 2013 de stijltang afgezworen!

Het begon eigenlijk met een 80’s feestje van mijn beste vriendin. Ik dacht dat krullen wel zouden passen bij die tijd dus besloot ik voor het eerst in 7 jaar (!) de deur uit stappen met mijn natuurlijke krullen.

Uiteindelijk waren de reacties zo positief dat ik vanaf die dag besloot om geen stijltang meer te gebruiken. En zo geschiedde..Nuja, ik heb hem uiteindelijk nog wel eens gebruikt, 1 of 2 keer om te kijken hoelang mijn haar eigenlijk al was maar daar bleef het ook bij.

Ik ben best geschrokken van het resultaat. Mijn altijd gespleten haarpunten zijn gewoon weg. Ik heb gezocht naar een gespleten puntje maar heb niets gevonden! Ik ging elke 6 weken naar de kapper en kreeg altijd te horen dat er toch een groot stuk moest geknipt worden. Nu moet er amper een centimeter af. Geef toe, dit is een verademing!

Ondanks al die positieve noten heb ik wel nog steeds heel erg droog haar, dat veel verzorging nodig heeft.

Laat ik jullie alvast wat tips geven:

– Een simpele tip, maar eentje die toch zo moeilijk is: gebruik de juiste shampoo! Ik heb er een jaar over gedaan om eindelijk echt een aantal goede shampoo’s te vinden. Dit is natuurlijk voor iedereen anders. Maar gebruik alstublieft geen shampoo die niet bij je past.

– Gebruik een voedende shampoo. (Je hoeft niet direct shampoo voor krullen te kopen, je hebt het, of je hebt het niet.). Droge krullen verzorg je het best met een goede moisturizer. (voor een selectie shampoo’s die ik vorig jaar had en prima hun werk deden: klik hier)

– Ga voor een iets duurdere shampoo. We mogen niet besparen op ons droog haar, het zuipt zoveel vocht! Shampoo uit de Kruidvat geeft bijlange niet het resultaat als shampoo uit een kapperszaak of een groothandel (Met uitzondering van Aussie!) . Onze krullen hebben nu eenmaal meer verzorging nodig dan normaal haar.

– Gebruik een vochtinbrengende conditioner. Ook hier hoeft het geen krullen conditioner te zijn. Wat je haar nodig heeft is een vochtinbrengende stof!

– Verander geregeld van shampoo zodat je haar niet gaat wennen. Ik heb momenteel 3 shampoo’s waaruit ik elke keer opnieuw kies.

– Gebruik een goede naverzorging.  Haar dat niet verzorgd werd met een goede leave-in of olie gaat pluizen en aanvoelen als stro. (voor een goede leave-in, klik hier)

– Gebruik ook eens olie op je droog haar. Vooral in de winter. Gewoon om het te voeden. Gebruik een klein beetje op je haarpunten, niet op je lengtes en je bent klaar om te gaan! Mensen met droge pluizige krullen hebben niet snel vettig haar, dus die kunnen wel heel wat verdragen.

– Droog het niet met de haardroger. Al je verzorging gaat verloren aan de hitte van je haardroger. Zet het zelfs niet op de laagste stand. Gewoon.Niet.Doen.

Ik hoop dat deze tips toch iets geholpen hebben. Ze zijn uit het leven gegrepen en hebben mij al heel wat plezier opgeleverd!

2 gedachtes over “Afkicken van de stijltang!

Geef een reactie

